Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
NAS100
US500
HONG KONG
EUR/USD
Bekijk koersen

Cees Smit: Snelheidsboetes

Cees Smit: Snelheidsboetes
19 aug 2024 om 09:49


In de week van 5 tot 11 augustus was er de Europese flitsmarathon, oftewel extra snelheidscontroles in Europa die wordt uitgevoerd door Roadpol. Dit is een samenwerkingsverband van 29 Europese politiekorpsen. Zo’n flitsmarathon vindt twee keer per jaar plaats om snelheidsovertredingen tegen te gaan. Ook op de beurs konden een paar aandelen bekeurd worden kijkende naar de snelheid van de stijging.

Een daling kregen we uit een mix van Geopolitieke spanningen, krimp economie China, rente stappen (dan welk geen stappen), economische cijfers en bedrijfscijfers.

Het snelle herstel op de daling kregen we eerst omdat er rente verlagingen aankwamen volgens de optimisten, dit als gevolg van de beurscorrectie. Echter later gingen we nog verder omhoog, nadat we juist weer geen rente verlaging zouden moeten hebben door economisch goede cijfers (lees: groei)….

De “buy the dippers” (beleggers die blind kopen na een daling) hadden dus een goede week. Maar of het optimisme nu echt ergens op gebaseerd was heb ik zo mijn twijfels. Immers een van de redenen van de daling was ook de reeds bekend gemaakte kwartaalcijfers.

Maar daar hebben we het klaarblijkelijk niet meer over. De Nasdaq futures stegen dusdanig dat we zelfs door de Twindicator heen gingen. Nu hadden we ook expiratie afgelopen vrijdag en dus gingen de futures naar een ander contract.

Nasdaq
Nasdaq

Retracement-levels
Nu weet iedereen die bij mij op de actieve handelscursus is geweest dat je een snelle stijging en of een snelle daling moet opdelen in Fibonacci Retracement niveaus. De theorie is vereenvoudigt dat als je de totale beweging op splitst in achtste (delen van 8). Dan krijg je op 3/8ste en 4/8ste (de helft oftewel 50%) en op 5/8ste een belangrijk niveau. Als je eenmaal door de weerstand/steun heen bent ga je bijna automatisch door naar de volgende halte. En daarnaast zijn er ook nog voortschrijdende gemiddelden (zoals de 200daagslijn) en de Twindicator lijn waar we pull back’s mee kunnen maken?

Nasdaq
Nasdaq

Nasdaq Composite index
De gewone Nasdaq index staat rond de Twindicatorlijn en rond de 5/8ste retracement en dus zou dit het einde van de herstel beweging kunnen zijn. Gaan we door dan gaan we theoretisch dus terug naar de high en is augustus een topmaand geweest voor de optimisten. Cijfers Nvidia staan nog wel voor het einde maand op het programma.

AEX
AEX

De Nasdaq aan de Amstel
De AEX index staat ook vlak bij de Twindicator lijn en dus krijgen we een bevestiging van het Nasdaq plaatje. Het zou klaar kunnen zijn met de herstel beweging.

Eurostoxx
Eurostoxx

Echter…

Echter de Eurostoxx50 is dwars door de Twindicator geschoten en heeft dus weer een koopsignaal…

Dow Jones
Dow Jones

De ‘old’ Dow Jones Industrial Index

En ook de Dow Jones futures zijn door de Twindicator lijn heen gegaan alsof hij überhaupt niet bestond.

Nikkei 225
Nikkei 225 fut

Het begon in Japan
Een deel van de correctie werd los van bedrijfscijfers geactiveerd door de correctie in Japan. Japan verhoogde de rente van nul naar een kwartje, omdat de inflatiecijfers al tijden boven het inflatiedoel van 2 procent liggen (juni was het 2,85%). Na de rente stap kregen we de grootste daling in de Nikkei225 ooit (in punten) dit werd gevolgd door een grote correctie omhoog (in punten). Echter na dit herstel staat ook de index future in Japan dichtbij en nog onder de Twindicator. Dus blijft het hierbij met het herstel? De Centrale bank kan nu wel degelijk een volgende stap zetten. Eerder kon dit niet gezien de markt reactie.

De Rente
Als we al moeite hebben met een rente van 0,25 dan moeten de Japanners niet verhuizen naar de VS waar de rente op Creditkaarten nog steeds boven de 20 procent is (21,5%). Als we dan weten dat een groot deel van de bevolking van loonstrook naar loonstrook gaat met deze Creditkaarten dan heb je ook ideeën over de toekomstige consumenten bestedingen.

Rente Credit cards
Rente Credit cards

Bron: Federal Reserve bank of St. Louis
Nog maar even random wat grafieken van belangrijke aandelen. We beginnen met Amazon.
Amazon staat nog onder de Twindicator en is gewoon uit de (korte) opgaande trend gevallen.

Amazon
Amazon

Monopolie geld

Onze wereldwijde topper ASML is snel weer herstelt, maar ook dit aandeel is nog onder de Twindicator lijn en uit de korte opgaande trend…

ASML
ASML

ASMI weliswaar boven de 200daags maar nog uit de opgaande trend en onder de Twindicator.

ASMI
ASMI

Nvidia gewoon boven de Twindicator maar tegen de 5/8ste retracement. Belangrijk 29 augustus kwartaalcijfers.

Nvidia
Nvidia

Intel was al niet populair voor de correctie en werd dus ook eerder verkocht dan gekocht in de laatste opgaande correctie. Toch zou ik als Intel fan een bodem willen herkennen in het huidige patroon.

Intel
Intel

Besi had net als zijn geliefde chip collega’s een wonderbaarlijk herstel. Echter we zitten onder de 200 daags en onder de Twindicatorlijn.

BESI
BESI

In dit rijtje kijken we ook nog even naar een ander Ai fonds… Microsoft
Microsoft staat onder de Twindicator en al gelang je de trendlijn trekt, nog uit de oude opgaande trend.

MSFT
Microsoft

Gezien de titel
De Autoproducenten (carmakers) moeten we natuurlijk ook even bekijken. Een aantal staat op zware recessie niveaus en kan je kopen met een hoog dividend en een zeer lage koerswinst verhouding.
Stellantis in 2021 ontstaan als een fusie tussen FCA (Fiat Chrysler) en PSA (Peugeot), resulterend in een bedrijf met veertien automerken: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Peugeot, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Vauxhall en Ram. Het aandeel lijkt goedkoop met maar 3,5 keer de verwachte winst en een dividend rendement van 10,8 procent, maar ondanks alles blijft als een dweil liggen en is het dit jaar reeds 32 procent gedaald.

Stellantis
Stellantis

Ook Porsche holding ook wel Porsche SE, is de Duitse beursgenoteerde holding met de Volkswagen aandelen. De holding is opgericht in 2007 en is grootaandeelhouder in Volkswagen en heeft voor meer dan 50% zeggenschap over Volkswagen AG. Het staat slechts 2,5 keer de verwachte winst en heeft een dividend rendement van 6,4 %. Maar ondanks dit is de koers dit jaar bijna 15 procent gedaald en bijna naar de “corona-dip- niveaus” aan het vallen. Ook dit aandeel wil ook nog steeds niet herstellen. Nogmaals dit ondanks de lage waardering.

Porsche
Porsche Holding

Er is er maar 1 echt duur
Tesla is kijkende naar waarderingen (bijna 61 keer de verwachte winst, geen dividend) wel duur en herstelde de afgelopen tijd gewoon weer mee met de markt. Of er nu doden vallen door het zelf rijd mechanisme, of er terug roep acties zijn door grote fouten, of uitstel van lancering van producten, een topman die actief Trump fan is, niets is belangrijk… gewoon lekker buy the dip.

Tesla
Tesla

Piet Krediet die kennen we…

Sprekende over Tesla en dus ook de enorme prijs verlagingen van de afgelopen jaren. Is het goed eens te kijken naar en na te denken over, het enorme bedrag wat er tegenwoordig gebruikt wordt als financiering voor het autopark in de VS.

Credit kaart
Credit kaart

Bron: Federal Reserve bank of St. Louis
Los van auto’s, de schulden in het algemeen
Want als we toch over schulden nadenken, denk meteen dan ook nog eens na over China en zijn schulden op lokaal en staat niveau. Zie China’s debt-to-GDP ratio climbs to record 287.8% in 2023

Maar vlak Japan (zie debt Clock maar zie ook CEIC Data) met een schulden ratio ten opzicht van het GDP van 1.293 procent ook even niet uit. Hoewel dit laatste lijkt te wennen, kijkende naar de periode dat dit aanhoudt.

Japan
Japan

Hier de wereld schulden klok:

wereld schulden
Wereld Schulden

En dus ook de VS heeft een dingetje. zie de Debt Clock en ga maar eens een aantal columns terug en vergelijk dan die plaatjes met de huidige plaatjes.

Resume: We hebben een miraculeus herstel gezien en de vraag is of dit doorzet of niet? Rente verlagingen hebben we nog niet gezien en zijn gezien de economische cijfers niet zeker. Ook zijn de geopolitieke spanningen nog niet verdwenen toch? Deze week Jackson Hole meeting.

Disclaimer
Deze Column/blog is op persoonlijke titel geschreven door: Cees Smit en wordt mede in het licht van zijn Actief Offensief portefeuille (ooit ook wel de Guardian/ Lage Landen strategie) gepubliceerd op de Today’s Group website en verschijnt ook op andere websites. Deze absolute return strategie is geheel onafhankelijk van de andere portefeuilles/strategieën van de Today’s Group en speelt ook indien noodzakelijk in op dalingen (correcties). Daarmee is deze strategie niet voor iedere belegger geschikt. Deze column is geen persoonlijk advies en ook niet geschreven als een beleggingsadvies. Iedere vorm van beleggen brengt risico’s met zich mee.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.