Is uw reclame effectief?
Overdag krijgt u veel reclameprikkels te verwerken. Billboards, online, tv, kranten en nog veel meer verdekte reclames. Soms wellicht bloedirritant zoals Het Parool recentelijk schreef, maar ja het zal wel effectief zijn anders doen de adverteerders het niet. Hoe weet u nu of uw reclame wel effectief is? Welke succesfactoren zijn van belang en welke stappen moet u zetten voor een succesvolle reclame.
5 factoren die bijdragen aan een succesvolle reclame
- Relevant voor de doelgroep.
- Originele reclames trekken de aandacht.
- Zorg dat je de lezer of kijker activeert.
- Kom geloofwaardig over.
- Humor werkt goed bij veel producten.
Om niet met hagel te schieten is het zeker belangrijk van te voren een duidelijk plan de campagne op te stellen. Onderdelen van dit plan kunnen zijn.
Plan voor reclame
- Heldere doelstellingen.
- Test eerst in een kleine groep en sluit aan bij de doelgroep.
- Evalueer na afloop of de doelen bereikt zijn.
- Geef duidelijke instructies aan de maker van de campagne.
Uiteindelijk is het ook belangrijk te bepalen welk medium je gaat gebruiken voor de reclame. De afweging tussen online en offline is in deze heel belangrijk. Je moet wel klein beginnen met reclames. Het kan snel heel veel geld kosten en de resultaten vallen dan moeilijk te meten.
Als u op zoek bent naar kwalitatief goed drukwerk dan kunt u eens een kijkje nemen op de website van Reclameland.