Kinepolis: Hollywoodstaking weegt nog op resultaten
- Schraal filmaanbod door Hollywoodstaking
- Beterschap in tweede jaarhelft verwacht
- Terug ruimte voor grotere overnames
Minder bezoekers
Bioscoopgroep Kinepolis voelt in haar resultaten van de eerste jaarhelft nog duidelijk de gevolgen van de Hollywoodstaking van vorig jaar: de staking van acteurs en schrijvers van mei tot november zorgde ervoor dat veel films vertraging opliepen. Hierdoor liepen ook een aantal blockbusters die gepland waren voor dit jaar vertraging op, en hadden de bioscopen wereldwijd een magerder filmaanbod dan vorig jaar, waardoor er ook minder bezoekers kwamen. Het aantal bezoekers in de eerste jaarhelft daalde met 16,7% tegenover het jaar voordien. De B-to-B activiteiten (congressen, reclame,…) bleven beter op peil (-8%), waardoor de totale omzet met 15% zakte tot € 242,8 miljoen.
Kinepolis is een bedrijf met veel vaste kosten, waardoor de operationele hefboom groot is. Helaas werkt die hefboom in de twee richtingen zodat een omzetdaling ook een in verhouding veel grotere daling van de winst veroorzaakt: de EBITDA daalde met 34% tot € 54,4 miljoen en de nettowinst verschrompelde bijna volledig, van € 20,8 miljoen naar nog € 0,1 miljoen. Sinds juni is er wel een verbetering in het filmaanbod met blockbusters als ‘Inside Out 2’ en ‘Deadpool & Wolverine’, en later op het jaar volgen nog ‘Joker: Folie à deux’ en ‘Gladiator 2’, waardoor we in principe een veel betere tweede jaarhelft mogen verwachten. Dat zal vermoedelijk wel niet genoeg zijn om de achterstand van de eerste jaarhelft in te halen, waardoor we denken dat de winst per aandeel dit jaar waarschijnlijk lager zal uitkomen dan de € 2,08 van 2023.