PostNL: in de Overdrive
Het aandeel PostNL heeft dit jaar definitief de draai gemaakt van een oubollig postconcern naar een moderne pakketvervoerder. Jarenlang deed PostNL erover om de dalende omzet uit postbezorging te compenseren met stijgende aantallen pakketten.
Corona was de grote gamechanger, al werd vorig jaar dat omslagpunt al bereikt. Maar dit jaar sloeg alles. Inmiddels, na de nieuwe lockdown die nu tot minimaal 19 januari duurt, is het volume pakketten 90% hoger dan begin dit jaar.
Ook bij de Post is het druk: er gaan 14 miljoen brieven en kaarten over de toonbank, twee keer zoveel als normaal. Maar wat is nog normaal in deze tijden? PostNL heeft zelfs hulp nodig van consumenten die opgeroepen worden hun retourzendingen tot na de feestdagen vast te houden. De maximumcapaciteit voor Pakketten qua bezorging is nu opgerekt tot 1,7 miljoen stuks per dag, terwijl dat voor Sinterklaas al gestegen was tot 1,5 miljoen per dag.
De prognose van PostNL dat het vierde kwartaal een stijging van 15% ten opzichte van een jaar geleden zal laten zien is dan ook veel te laag. PostNL gaat in ieder geval over de miljard euro omzet heen in Q4-2020, zoveel is duidelijk. Het vierde kwartaal in 2019 leverde €843 miljoen op aan omzet.
Tijdelijk of niet?
Het mooie van deze ontwikkeling bij PostNL is dat het niet tijdelijk is: de piek natuurlijk wel door de lockdowns en Kerst, maar sowieso zijn door de coronacrisis veel meer mensen in aanraking gekomen met digitaal shoppen en dat gaat niet meer weg. Veel meer adressen in dezelfde straat, meer mensen thuis, rustiger op de weg en goedkopere benzine: tel uit je winst.
In feite gaat het erom hoe snel de gehele samenleving in aanraking komt met de digitale, vaak betere en snellere mogelijkheden. Door lockdowns gaat dat proces in één keer een stuk sneller.
Er is dus geen sprake van een terugval naar een eerder niveau: lockdowns maken mensen handiger met internet en die kennis en vaardigheden beklijven. Digitale bedrijven profiteren daarvan langdurig, niet eenmalig.
Daarbij: op dit moment staat het systeem onder hoogspanning en daar zit natuurlijk een enorme leercurve in. Wie dit kwartaal overleeft, kan straks alles aan.
Pakkettenmarkt in stroomversnelling
Vorig jaar werd in Nederland 576 miljoen pakketten bezorgd, goed voor een omzet van €2,9 miljard. De gemiddelde prijs per pakket was €3,75. PostNL zit op dit moment, zo maakte PostNL maandag bekend, op haar maximale capaciteit: 1,7 miljoen pakketjes per dag.
De pakkettenmarkt is voor circa 60% in handen van PostNL. Andere bezorgers zijn DHL, DPD, GLS, UPS en TNT. De cijfers kunt u vinden in de jaarlijkse Post- en Pakkettenmonitor van de ACM, de concurrentiewaakhond. Deze monitor komt jaarlijks in juli uit. Dit jaar is natuurlijk alles anders, maar de set-up voor dit jaar kunnen we wel uit deze monitor halen.
De omzetontwikkeling dit jaar is verbluffend. In het eerste kwartaal was dat nog zeer magertjes maar de lockdownmaatregelen speelden PostNL regelrecht in de kaart. Meer mensen die online bestelden, meer mensen die gewoon thuis waren en dus minder pakketten mee terug nemen, rustiger op de weg en een lagere benzineprijs: het kon niet op.
Inmiddels is in de nazomer de boel weer een beetje genormaliseerd, met een groei in Pakketten van 22% in Q3, maar het druistige vierde kwartaal is volop bezig en de mensen hebben er zin in. Veel mensen vinden het niet prettig naar een fysieke winkel te gaan zodat Q4 een absoluut knock-out kwartaal wordt.
PostNL gaf bij de derdekwartaalcijfers als prognose een ebit van minstens €70 miljoen mee maar met deze aantallen is dat een lachertje. Met een omzet van 25% bij Pakketten en een omzet van €500 mln bij Post (we versturen weer veel kaartjes) komt PostNL voor het eerst in haar bestaan boven een kwartaalomzet van €1 miljard.
Hoeveel het precies wordt: de wildste voorspellingen doen de ronde. Ik durf inmiddels geen voorspellingen meer te doen: we zien wel wat het wordt. Reken op veel.
Dividend is terug
PostNL zat al op het randje van weer dividend betalen, maar met dit jubeljaar is dat nu een zekerheidje, ook dat is bij de Q3-cijfers bevestigd. De vraag is: hoeveel dividend krijgen we? En waar kunnen we standaard op rekenen?
Het dividendbeleid is duidelijk: 70-90% van het genormaliseerde totaalresultaat. Als we zien dat de ebit voor dit jaar op €175 miljoen uitkomt, mag je uitgaan van een nettowinst van 23 cent. Dat rechtvaardigt een dividend over 2020 van 16 tot 21 cent. Het dividendrendement komt dan uit op 6,5-7%.
Het zou kunnen dat PostNL de eerste keer wat voorzichtiger aan doet, maar we kunnen evengoed vaststellen dat de verwachte €175 mln ebit gemakkelijk overtroffen zal worden met deze enorme tsunami aan Pakketten. De periode nu is zelfs drukker dan de periode voor Sint.
Hefboom werkt maar moeizaam
Zit dan alles alleen maar mee? Nee, er zijn wel degelijk addertjes onder het gras. De voornaamste is dat de groei zo groot is, dat er veel extra kosten gemaakt moeten worden om alles zo goed mogelijk te laten verlopen. Het is tenslotte ook nog coronatijd.
Aan de Q3-cijfers is te zien dat veel van de hefboomwerking van extra volumes is opgegaan aan extra kosten. En dat is niet de bedoeling. Wanneer een systeem als dat van PostNL extra volume krijgt te verwerken, zou de winstgevendheid versneld omhoog moeten gaan. En dat viel tegen.
Operationele uitvoering belangrijk
De operationele uitvoering wordt natuurlijk steeds beter, door de leercurve, maar in Q4 gaat het weer zo hard dat het de vraag is of het niet té hard gaat. Enfin, laten we niet al te pessimistisch afsluiten: PostNL is er door, en kan weer vooruit kijken. De post mag dan een aflopende zaak zijn, we versturen pakketten als nooit tevoren.
Als het straks weer wat rustiger wordt, ben ik heel benieuwd hoe de bezorgers hun toekomst gaan inkleden. Komt er een consolidatieslag, gaan webwinkels zelf vervoer aanbieden, wat doet Ahold en wat doet Amazon? Kortom: hoe komt deze markt eruit te zien? PostNL staat er in ieder geval goed voor en dit jaar zal zeker een leuk extraatje opleveren.
Disclaimer: Inberg is aandeelhouder van PostNL
PS: Bent u al lid van ‘De Aandeelhouder op Zaterdag’? Elke zaterdagochtend om 07.00 uur het laatste beursnieuws, aandelenanalyses, achtergrondverhalen, koop- en verkooptips en nog veel meer. Het online magazine kost €8,25 per maand en is onderdeel van ons Plus-abonnement. Hier meldt u zich aan.
Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van
koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel: