Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
NAS100
US500
HONG KONG
EUR/USD
Bekijk koersen

Beursblik: importheffing op elektrische auto’s niet zonder gevaar

Beursblik: importheffing op elektrische auto’s niet zonder gevaar
19 jun 2024 om 19:41

 Extra importheffingen van de EU op elektrische auto’s uit China kunnen het bereiken van de CO2-doelen vertragen, terwijl ze de opmars van Chinese elektrische auto’s in Europa waarschijnlijk niet zullen tegenhouden. Dat stelde ING woensdag in een rapport.

De voorlopige extra heffingen, bovenop het bestaande tarief van 10 procent, gaan op 4 juli in en variëren per autofabrikant, met percentages van 17 tot 38 procent. Sommige autofabrikanten, zoals Tesla, dat vorig jaar de grootste exporteur van elektrische voertuigen van China naar de EU was, onderhandelen nog steeds met de EU. De definitieve tarieven worden in november vastgesteld, mits een meerderheid van de lidstaten ze steun, en zouden gaan gelden voor vijf jaar. 

Het EU-besluit volgt op een Amerikaans initiatief van vorige maand om de heffing op Chinese elektrische voertuigen te verhogen van 25 procent naar meer dan 100 procent. De Amerikaanse stap wordt echter als meer symbolisch gezien, aangezien er momenteel nauwelijks elektrische voertuigen vanuit China naar de VS worden verscheept.

ING houdt er rekening mee dat de heffingen de prijzen van elektrische auto’s zullen verhogen en ten koste zullen gaan van de doelstelling om een nul-uitstoot te bereiken. En die doelstelling was al uitdagend. Het marktaandeel van elektrische voertuigen daalde van 14,5 procent in 2023 naar 12 procent in de eerste vier maanden van 2024. Wel kan de dynamiek van de wereldhandel veranderen en kan het de productie van elektrische auto’s in Europa bevorderen.

Extra heffingen op Chinese EV’s zouden met name de beschikbaarheid van betaalbare EV’s in Europa kunnen vertragen. Er wacht nog steeds een grote groep particuliere consumenten op goedkopere elektrische auto’s, stelde ING. 

Ook zal de opmars van Chinese elektrische voertuigen er niet door stoppen, omdat Chinese fabrikanten hoge winstmarges hebben, van 40 tot 50 procent en hun prijzen dus nog kunnen verlagen.   

Maar Chinese autofabrikanten kunnen ook meer plug-in hybride elektrische auto’s gaan verkopen, die niet door de EU zijn onderzocht op staatssteun. Dit type wordt in onze regio steeds populairder, aldus ING. En China kan zelf heffingen invoeren. 

De EU-lidstaten blijven intussen verdeeld over de voorgestelde heffingen. Terwijl landen als Frankrijk en Spanje ze steunen, verzetten Duitsland, Zweden en Hongarije zich ertegen, uit vrees voor tegenmaatregelen. Duitse autofabrikanten zijn sterk afhankelijk van de verkoop in China. Volkswagen, Mercedes-Benz en BMW verkopen daar tussen de 33 en 40 procent van hun voertuigen. 

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.