Stevige winstgroei bij Mastercard
Mastercard heeft in het tweede kwartaal fors meer winst geboekt op een hogere omzet, dankzij aanhoudende gezonde consumentenbestedingen, een hoger internationaal betaalvolume en meer omzet uit diensten. Dat maakte het betaalbedrijf woensdag bekend.
“Deze resultaten laten zien hoe betalingen en diensten elkaar in staat stellen om gedifferentieerde waarde te creëren voor onze klanten en ons helpen om nog meer van de verschuiving naar digitaal te realiseren”, zei CEO Michael Miebach.
De nettowinst steeg met 15 procent, naar 3,3 miljard dollar of 3,50 dollar per aandeel, van 2,8 miljard dollar een jaar eerder. Analisten rekenden vooraf op 3,51 dollar per aandeel. De aangepaste nettowinst, dus zonder bijzondere posten, steeg met 22 procent, tot 3,59 dollar per aandeel.
De omzet steeg met 11 procent, van 6,27 miljard naar 6,96 miljard dollar. Analisten rekenden op 6,85 miljard. De volumegroei in dollars was 9 procent tot 2,4 biljoen dollar en de internationale volumes groeiden met 17 procent.
Daarnaast steeg de omzet uit diensten met 18 procent, door een sterke vraag naar adviserende, data-analyse- en marketingdiensten. Ook maakten klanten meer gebruik van de diensten op het gebied van veiligheid en fraudebestrijding, identificatie en authenticatie.
De operationele marge daalde wel iets, van 58,3 tot 58,0 procent. De operationele kosten stegen met 12 procent, onder andere door hogere voorzieningen voor juridische claims.
Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van
koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel: