Winst Constellation Brands overtreft verwachtingen
Constellation Brands heeft in het afgelopen kwartaal aangepaste winstcijfers gerealiseerd die beter waren dan verwacht, maar het bedrijf moest wel een flinke eenmalige afschrijving doen en paste de outlook voor dit jaar aan. Dit maakte de drankmaker donderdagmiddag bekend.
De netto-omzet steeg in het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar met 3 procent tot 2,92 miljard dollar, net onder de FactSet-consensus van 2,95 miljard dollar. De bierverkoop steeg met 6 procent tot 2,53 miljard dollar, wat ook net de FactSet-consensus van 2,55 miljard dollar miste. De verkoop van wijn en sterke drank daalde met 12 procent tot 389 miljoen dollar en bleef achter bij de verwachting van 427 miljoen dollar.
“Hoewel de huidige macro-economische omstandigheden een impact hebben gehad op de vraag naar alcoholische dranken en verpakte consumentengoederen in bredere zin, bleven we sterke prestaties leveren”, aldus CEO Bill Newlands in een toelichting op de cijfers.
Voor het kwartaal tot 31 augustus boekte het bedrijf een nettoverlies van 1,2 miljard dollar, ofwel 6,59 dollar per aandeel, tegenover een nettowinst van 690 miljoen dollar, ofwel 3,74 dollar per aandeel, in dezelfde periode een jaar geleden.
Exclusief eenmalige posten, zoals een bijzondere afschrijving van 2,25 miljard voor de wijn- en sterke dranksector, overtrof de gecorrigeerde winst per aandeel van 4,32 dollar de FactSet-consensus van 4,08 dollar.
Outlook
Het bedrijf verhoogde zijn verwachtingen voor de aangepaste winst per aandeel iets van 13,50 tot 13,80 dollar naar 13,60 tot 13,80 dollar, maar verlaagde zijn vooruitzichten voor de netto-omzetgroei van 6 tot 7 procent naar 4 tot 6 procent.
Het aandeel steeg donderdag voorbeurs na de cijfers 0,1 procent.