L’Oreal hoopt op stimulering China
L’Oréal heeft in het derde kwartaal de groei zien vertragen, door dalende prijzen in de ontwikkelende markten en aanhoudende onzekerheid bij de Chinese consument. Dit bleek dinsdag nabeurs uit de omzetcijfers van de Franse cosmeticagigant.
De omzet steeg in de verslagperiode met 3 procent naar 10,3 miljard euro. Over de eerste jaarhelft was dit nog 7,5 procent, zodat het tempo na drie kwartalen afzwakte tot 6,0 procent.
“Zoals verwacht normaliseerde groei van de wereldmarkt voor schoonheidsproducten in de loop van het jaar”, zei CEO Nicolas Hieronimus. Dit komt doordat de prijzen geleidelijk dalen na twee jaar sterke inflatie in de ontwikkelde markten.
De onderliggende markttrends in Europa en Noord-Amerika zijn volgens Hieronimus solide, maar in China is de situatie “nog uitdagender” geworden. “Maar we geloven in de toekomst van deze markt en hopen dat de overheidsstimulering het consumentenvertrouwen zal steunen.”
In Azië daalde de omzet 4 procent, terwijl die in Europa 5 procent groeide, in Noord-Amerika 4 procent en in Latijns-Amerika met 1 procent.
Per divisie bekeken deden de consumentenproducten en de huidcrèmes het slechter, met omzetdalingen, terwijl de afdeling luxe en professionele producten stevige groeicijfers rapporteerden.
Outlook
“In een context die getekend blijft door economische en geopolitieke onzekerheden blijven we vertrouwen om opnieuw een jaar van groei in omzet en operationele winst te boeken terwijl we ons eigen stimuleringsplan voor schoonheid voor 2025 voorbereiden”, zei Hieronimus vooruitblikkend.
Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van
koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel: