MasterCard ziet consument gezond besteden
MasterCard heeft in het derde kwartaal meer winst geboekt op een hogere omzet, profiterend van gezonde consumentenbestedingen en een goede vraag naar de aanvullende diensten. Dit maakte de creditcardmaatschappij donderdag bekend.
De omzet steeg met 13 procent, van 6,5 miljard naar 7,4 miljard dollar.
De operationele kosten stegen echter ook sterk, met 25 procent, van 2,7 miljard naar 3,4 miljard dollar, waardoor de operationele marge daalde van 58,8 naar 54,3 procent.
Onder andere een reorganisatie en juridische voorzieningen droegen bij aan de hogere kosten, naast algemene en administratieve kosten.
“We blijven investeren in ons diverse dienstenpakket”, stelde CEO Michael Miebach. Daarbij horen ook de geplande overnames van Recorded Future en Minna Technologies, die AI-toepassingen toevoegen en meer mogelijkheden voor klanten om hun abonnementen te beheren.
De nettowinst steeg licht met 2 procent, van 3,20 naar 3,26 miljard dollar. De aangepaste winst per aandeel liep met 4 procent op naar 3,53 dollar.